lördag 23 maj 2009

Har du tv4 Lasse?

Idag presenteras den svenska U21-truppen till EM på hemmaplan. Uttagningen kommer att visas på tv4 med start 18.30 enligt tv-tablån. Det ska bli riktigt kul med EM. Sverige har dessutom ett bättre lag är på många år och jag tror absolut att killarna kan gå långt i turneringen. Även om det är en stor merit att gå långt i turneringen kan jag inte låta bli att blicka framåt. För jag ser hellre Sverige vinna "stora" EM än U21. Betydelsen av pokjlandslag ska inte underskattas. Ta t.ex. Portugals gyllene generation med Figo i täten. Jag känner en oro inför framtiden men det beror inte på att jag tycker att vi inte får fram duktiga svenska spelare utan på att de inte får chansen i landslaget.

Det är fullt naturligt att svenska spelare blommar ut senare än på kontinenten. Den svenska idrottsrörelsen har en viktig funktion i samhället och det är i mitt tycke tråkigt att lokalföreningar tappar medlemmar. För idrotten i Sverige handlar inte bara om att ta fram landslagspelare utan det är en social gemenskap och ger våra barn och ungdomar ett tillfälle att röra på sig. Tyvärr är det mer spännande att sitta framför datorn än att spela fotboll dessa dagar. Jag svävar visst ut här. Det jag vill ha sagt att det är förståligt att svenska spelare inte är lika bra som t.ex. Messi eller Ronaldo i samma åler för de här killarna har hela livet endast haft fotbollen som mål i livet och allt har gått ut på att förädla killarna till stjärnor. Men det bör inte hindra Lagerbäck att satsa på ungdomar som faktiskt kommer fram i Sverige.

När Lucic slutade kallade Lagerbäck in Petter Hansson och nu är det Majstorovic som är vår backklippa. De har alla gjort bra ifrån sig och ger alltid allt. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om inte deras platser kunde ha gått till Mikael Antonsson, Andreas Granqvist, Fredrik Risp, Jonas Olsson eller Kalle Svensson? Skulle dessa killar göra ett sämre jobb? Erfarenhet och rutin värderas högt och det ska det göra men samtidigt innebär inte hög ålder automatiskt att man har erfarenhet. Vilka stora sammanhang har Hansson och Majstorovic figurerat i? Med all respekt för deras klubbar och ligor är jag inte övertygad om att Hansson och Majstorovic är bättre rustade för stora matcher än yngre förmågor.

Många av er är säkert less på snacket om ålder och absolut, bästa spelarna ska spela oavsett ålder. Men visst är det bättre om en duktig spelare kan spela och bidra till svenska landslaget i 7-8 år istälet för 3-4 år. Jag hoppas att Lagerbäck kollar på uttagningen idag och att han är beredd att ge våra yngre förmågor chanser så att vi slipper prata om förlorade talanger.

1 kommentar: