fredag 22 maj 2009


Idag väntar jag på samtal från min lokala sportbar för att få besked om jag och mina vänner får plats för att se finalen i Champions League. Det ser inte helt ljust ut men än lever hoppet.

Champions League, ständigt denna Champions League. Inte heller i år hade vi med några svenska lag. Men till skillnad från många andra tänker jag inte skriva om problemen för svensk fotboll och försöka finna lösningar till hur allsvenska lag kan ta sig in i fotbollens finrum. Istället säger jag vem bryr sig?! Allsvenskan är idag inte vad den en gång var. Personligen förstår mig dock inte på denna hysteri kring Champions League. Låt oss vara ärliga, är det någon anhängare av IFK Göteborg som skulle heja på säg Djurgården i ett CL-kval? Kommer hela Sverige att ställa sig bakom laget som ska kvala? En del kommer säkerligen att göra det men det är oftast folk som inte är anhängare av något specifikt lag.

Vissa säger att det är bra för svensk fotboll om ett lag från allsvenskan tar sig till CL. Vi har redan varit där men varken AIK eller Helsingborg bidrog särskilt starkt till svensk fotbolls utveckling. Istället blev följden en mängd dåliga investeringar och felbeslut. Visst genererar CL-spel stora pengar och visst utvecklas svenska spelare av att spela på högsta nivå men det finns betydligt fler faktorer som påverkar. Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Champions League och väntar som sagt på att få plats för att se finalen men mina vänner. Men personligen är jag ganska övertygad om att ändrad försäsongsträning kan göra mer för utvecklingen av svensk fotboll och dessutom är det inte bara en klubb som berörs. Svenska spelare spenderar flera månader i gymmet eller springer runt i vinterkylan för att träna upp konditionen. Alla kära tränare tro mig, spelarna kommer att klara av att springa i 90 minuter. Det blir allt för uppenbart när allsvenska lag spelar CL-kval att spelarna kan springa men inte springa rätt. De orkar inte för att de springer omkring som nackade höns medan motståndarna värderar sina löpningar. Pengarna då? Vad är pengarna värd om de inte kan investeras rätt.

Ta allsvenskan för vad det är, ett tillfälle för svenska folket att uppleva fotbollen på nära håll. Det är en upplevelse att se foboll live och vi behöver inte ha ett lag i Champions League för att få uppleva det goda med fotbollen. Vi får fram svenska talanger som kan spela i landslaget och så länge dessa spelare kommer fram tycker jag inte att vi behöver sörja den svenska frånvaron i Champions League.

Slutligen vill jag bara fråga om det är någon som förstår problemet med att Manchester United troligtvis kommer att spela med ett reservbetonat lag mot Hull på lördag. Newcastle rasar över Sir Alex beslut. Newcastle verkar dock glömma att Uniteds reserver kan vinna Premier League. För visst är det lätt för Hull att möta Nani, Tevez och alla andra stjärnor. Sluta leta ursäkter för en usel säsong Newcastle, säsongen avgjordes långt tidigare för er. Imorgon presenteras svenska truppen till U21 som i sommar ska spela EM på hemmaplan. Marcus Berg lär ta en av platserna.

2 kommentarer:

  1. Men vafan, det är väl kul med lag i CL?! Visst menar inte att man ska gråta blod om vi inte är med men ändå.

    Hur menar du att lagen ska träna under försäsong?

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis är det kul med allsvenska lag i CL och självfallet hejar jag på svenska lag i kvalet. Men jag tycker bara att vi inte ska dra för stora växlar av att lagen inte yar sig till huvudturneringen. Det är fortfarande kul med allsvensk fotboll även om det inte är Europas bästa lag.

    Vad gäller försäsongsträningen tror jag att allsvenska lag borde lägga mindre kraft på rent fysisk utveckling och stället satsa på att utvecka spelarna rörelsemönter och speluppfattning. Gärna ute på planen genpm match.
    /Coachen

    SvaraRadera