måndag 15 juni 2009

Det tog drygt en kvart och sen var det hela över. På mindre än 20 minuter gjorde Fernando Torres hattrick mot Nya Zeeland och det är svårt att inte bli imponerad av Spanien. Jag tyckte synd om Nya Zeeland som verkade vara på plan bara för att avverka 90 minuter och försöka hålla nere siffrorna. Nu gick inte det särskilt bra för trots att Spanien gick på halvfart var det total utklassning.

Många hoppas på en drömfinal i Confed Cup mellan Spanien och Brasilien och så även jag. Jag missade Brasiliens match (4-3 mot Egypten) och kan inte bedöma den brasilianska formen. Fast oavsett form har jag svårt att se något lag som kan stoppa spanjorerna. Jag tror att en eventuell final länderna emellan kommer att resultera i ett symboliskt tronskifte. Spanien regerar landslagsfotbollen och kommer att göra så en lång tid framöver. En stor del av laget har inte ens fyllt 25 år och har många fina år framför sig.

Det som är frustrerande är att Spanien spelar en gansla enkel fotboll och det finns ingen anledning till Sverige inte skulle kunna spela bättre fotboll genom att följa spanjorernas exempel. Medan Källström springer omkring som en nackad höns som har tappat bort sin mamma verkar det inte finnas någonting som stressar Xavi. Där sidleds-Danne står vid mittpunkten och yttermittfältarna täcker upp mer bakåt än de går framåt tycks halva spanska laget springa med i anfallen. Djupledslöpningar och ständig rörelse öppnar upp försvaren och ger flera alternativ. Jag är medveten om att spetskompetensen i Spanien är snäppet bättre än i Sverige men jag tycker ändå att Lagerbäck och Andersson borde köpa en DVD med förra sommarens EM-slutspel och lära sig hur fotboll ska spelas.

(Foto AP)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar