måndag 1 juni 2009

Herre på täppan

Med sina två mål mot Atalanta och 25 mål totalt vann Zlatan Ibrahimovic efter söndags avslutande match den italienska skytteligan. Zlatan som i mina ögon aldrig har varit en riktig målskytt har under säsongens gång alltså under 25 tillfällen stått som målskytt och eftersom det är Zlatan så klackade han in sitt sista mål för säsongen och gick därmed förbi Diego Milito och Marco Di Vaio som ensam vinnare. Det som jag finner imonerande är att Zlatan inte gör, ursäkta uttrycket, "skitmål". När spelare som Etoo eller Filippo Inzaghi kan befinna sig på rätt plats och peta in bollar står Zlatan många gånger för spektakulära mål. Det ska bli väldigt intressant att se Zlatan och Milito tillsammans nästa säsong om han väljer att stanna kvar i Inter. Enligt inters hemsida var Zlatan mest glad över ligatiteln även om han är stolt över vinsten i skytteligan.

Idag blev det klart att Florentina Perez blir ny president i Real Madrid och han kommer troligtvis att ha en av huvudrollerna när såpan om Zlatans klubb kommande säsong börjar. De flesta är säkert redan less på tjaten om vilken klubb Zlatan kommer att spela i nästa säsong. Enligt hans agent har de redan tackat nej till ett bud från Chelsea. Annars är det en klubb där jag tror att hans spelstil skulle passa. För även om supersvensken själv helst vill spela i Barcelona tror jag inte att det riktigt är rätt klubb för honom. Eller snarare att Zlatan inte är rätt spelare för Barcelona. Zlatan är i mina ögon världens just nu bästa targetplayer men jag anser inte att det är den spelartypen som Barca behöver. Till skillnad från de flesta andra klubbar i Europa återfinns Barcelonas targetplayers på mittfältet och inte i anfallet i form av Xavi och Iniesta. För Barcelonas del skulle David Villa vara ett betydligt bättre köp med sina djupledslöpningar. Barcelona må vara det bästa alternativet för Zlatan men Zlatan är inte det bästa alternativet för Barcelona.

Jag tror inte heller att Manchester United är särskilt intresserade av att värva Ibra. Han har inte samma status i England som i övriga Europa och jag har svårt att se att United skulle betala den dyra prislappen för en spelare som inte kan garanteras en plats i startelvan. Det skulle dock vara spännade att se Ibra spela tillsammans med Ronaldo. Det kanske han också får göra, fast i Real Madrids tröja. Förra gången Perez var president i Madridklubben värvade han spelare som Figo, Zidane och Beckham. Består nästa generation Galacticos av Ronaldo, Zlatan och Kaká? Pengarna finns. På något sätt får Real alltid fram pengarna. Frågan är bara om klubbarna är redo att släppa sina dyrgripar. Mitt tips är ändå att Zlatan blir kvar i Inter. Jag tror att han kommer att avvakta och se hur storklubbarna kommer att satsa för det enda han har i sikte är Champions League. Snart drar silly season igång och bli inte förvånad om svenska kvällstidningar skriver om Zlatan Ibrahimovic.

(Foto AP)

2 kommentarer:

  1. Tror helt ärligt att ett lag med god organisation tar ner zlat på jorden... mao att han passar in i storlag... /r

    SvaraRadera
  2. Stora spelare ska spela i stora lag. Ur svenskt perspektiv är det viktigt att Zlatan fortsätter att utvecklas som spelare oavsett vilket lag han spelar i.

    SvaraRadera