tisdag 2 juni 2009

Oraklet i Del... Championship Manager

Många är vi som har spenderat timme efter timme framför datorn och lekt Gud. Nåja, i alla fall tränare. Championship Manager (CM) eller Football Manager (FM) som spelet numera heter - Championship Manager finns som spel men i ett annat format - är ett fenomen. Det är ett spel som man inte kan spela halvhjärtat och de som har fastnat för den vet hur speciellt det är. Men jag tänker inte skriva mer om spelet i sig utan vill ställa frågan hur det kommer sig att gänget bakom spelet har bättre scouter än klubblagen?

Jag vet inte hur många gånger jag har läst om en "ny" talang efter en övergång och känt att den spelaren knappast är en ny talang. Man visste redan att Saviola och Aimar var stora talanger innan de började spela i Spanien. Man köpte Robbie Keane redan när han spelade i Wolves och hade stora förhoppningar på otaliga unga portugiser. Jag och mina vänner använder uttrycket "CM-spelare" för killar som kommer fram i verkliga livet men som man köpte i spelet fler år tidigare. Jag är säker på att många av er har samma eller liknande uttryck.

För mig är det ytterst fascinerande hur utvecklarna bakom spelet kan ha så bra koll på så många spelare och faktiskt veta vad spelarnas styrka är i verkliga livet. På den gamla goda tiden när en viss Ibra fortfarande spelade i Malmö FF hade han höga värden på dribblingar och annat som han faktiskt var duktig på. Liknande exempel finns det gott om och det är ingen idé att ta upp dem. Men mitt tips är att om ni vi vill veta vilka som är morgondagens stjärnor ska ni inte kolla på U18 eller U21 utan hellre spela Football Manager.

Det skulle vara intressant att veta om klubblagen ute i Europa är medvetna om detta. En del tränare har sagt att de faktiskt spelar FM och varför inte. Varför inte utnyttja denna enorma databas med uppgifter om spelare som oftast stämmer. Ett spel kan aldrig ersätta klubbarnas scouter men det ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen och se vilken inverkan FM kan ha på tränare och vilka framtida stjärnor vi får se i klubblagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar