onsdag 10 juni 2009

Ketchupeffekt

Jag trodde aldrig att jag skulle vara spänd inför en landskamp mot Malta och det blev inte bättre efter en första halvlek som lämnade mycket övrigt att önska. Sverige blev med rätta utbuat av publiken på Ullevi efter den första halvleken. En halvlek som visade att ålder per automatik inte innebär rutin. Majstorovic bjöd på pojklagsmisstag och Gud vete vad tusan Isaksson höll på med. Svenskarna var tagna av allvaret och istället för att borra ner huvudet, glömma det som har varit och bara pressa på spelade de försiktigt. Matchbilden blev likt den mot Danmark; mycket boll men inga klara chanser.

Men mål blev det i alla fall i första halvlek. Safari gjorde en bra match och visade vilken skillnad det kan bli med en vänsterfotad spelade på vänsterbacksplatsen. Det var också han som stod bakom Kim Källströms mål. Rasmus Elm fick en halvträff på Safaris inlägg och Kim dök upp i straffområdet och nickade in 1-0.

Den andra halvleken blev betydligt mer sevärd och efter en kvart in i andra halvlek stod det 4-0 vilket också blev slutresultatet. Egentligen är 4-0 mot Malta inte speciellt och ett resultat som vi kan kräva av Sverige. Men som det har sett ut i de senaste landskamperna var det en förlösande vinst. Sverige spelade inte särskilt bra och kunde/borde ha gjort fler mål om de bara hade pressat på men det finns mycket positivt att ta med sig från matchen. Ynglingarna får godkänt av mig. Viktor Elm är ingen yttermittfältare men gjorde inte bort sig. Brodern Rasmus kom igång i den andra halvleken och stod för en fin framspelning till Zlatans mål. Även Marcus Berg vaknade till liv och sprang mer och rätt. Jag tycker att kvällens match visade att det är bättre att Zlatan får spela med någon som springer i djupled och springer på mål.

Matchens lirare var i mina ögon Anders Svensson. Det tar emot att säga det för han är en av spelarna som jag tycker borde gå i pension. Men hans kämparanda fick igång resten av laget. Två andra gamla rävar var en besvikelse för mig. Isaksson vet vi att han inte kan spela med fötterna men både Majstorovic och Mellberg visade gång efter annan att de inte är passningspelare i den högre skolan. Vi har spelat med yngre spelare på andra positioner och nu är det dags att föryngra mittförsvaret. Det finns ett gäng spelare som kan spela i mittlåset så varför inte ge dem chansen. Det tar för lång tid med uppspelen och när de väl kommer är kvaliten så där.

Ingen idé att vara negativ. Vi har trots allt fått se fler unga spelare få chansen och vi är fortfarande med i racet för en play-off. Jag håller dock fast vid att Lagerbäck inte bör vara kvar efter VM-kvalet. Boka inte biljetterna till Sydafrika än men hoppet lever!

1-0 Kim Källström (22 min)
2-0 Daniel Majstorovic (52 min)
3-0 Zlatan Ibrahimovic (56 min)
4-0 Marcus Berg (58 min)

(Foto hämtad från skysports.com)

3 kommentarer:

  1. Det diskuteras häftigt om ordbråket mellan Zlat och Kim. I mitt tycke är det dags att kassera Kim. Han har ju nada spelförståelse och segar ner. Dessutom vill vi ju hellre ha zlat än babyface fjant kim. Jävla ego. Blir så förbannad. http://fotbollskanalen.se/1.1042028/2009/06/10/zlatans_attack_pa_kim_han_har_spelat_for_mycket_vansterback

    R

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att jag inte uppskattar Källströms barnsliga beteende. Han är ett proffs som spelar på högsta nivå och då ska han inte skapa negativ stämning i truppen. Vi är väl medvetna om att Kim inte gillar Zlatan och det är lite tragiskt att han inte kommit över straffstölden, men han kunde väl åtminstone ha kollar hur det var med Zlatan efter att han hoppat in i honom. Jag skulle inte gråta blod om Kim petas. Vi har tillräckligt många duktiga spelare om de bara får chansen.

    SvaraRadera