torsdag 4 juni 2009

Nu är det bara två dagar kvar tills Sverige och lillebror Danmark äntrar Råsundas gräsmatta. Danmark kommer till matchen med en hel del skador på framföll allt backlinjen. Men de ska inte underskattas för i mitt tycke är Danmark Skandinaviens bästa lag. Främst tycker jag att Morten Olsen är en bättre matchtränare än Lars Lagerbäck. Danmark har ett mer rörligt spel och passningsskickliga spelare.

Enligt fotbollskanalen.se är större delen av laget klart och det är knappast några sensationer det rapporteras om. Det enda egentliga frågetecknet rör vänsterflanken där Wendt och Safari har spelat på vänsterbacksplatsen under träningarna och Chippen och Holmén spelat på mittfältet. Jag skulle inte bli förvånad om shejken tar platsen på vänstermittmältet eftersom Lagerbäck har hyllat Chippens insats under veckan. Helst skulle jag vilja se både Chippen och Holmén på plan men det lär inte hända. Min önskan må vara att Holmén spelar på innermittfältet men det kommer att bli Källström och Anders Svensson som tar platserna. Om inte Svensson kan spela blir den sidleds-Danne Andersson.

I min fantasivärld skulle Sverige ställa upp med följande elva:
Alvbåge

Nilsson Mellberg Granqvist Wendt

Holmén S. Larsson

R. Elm Ibrahimovic Wilhelmsson

Elmander

Det är bara att inse att så inte kommer att ske och många av er sitter säkert och undrar om jag är helt från vettet. Jag kan inte ge ett ärligt svar på den frågan men jag tror på mitt offensiva lag. Var tusan är Källström kanske du tänker. Jag väljer hellre Holmén av den enkla anledningen att Kim ständigt är övertänd. Han ser lika livrädd utan att tappa sin plats i starelvan varje gång han spelar och istället för det fina spel som han kan visa upp springer han omkring på plan utan tanke. Henke Larsson är självklar blredvid Zlatan men de två är alldeles för lika. Kanske inte i spelsättet som sådan men både springer på samma ytor och vill ha samma roll på planen. Vi behöver inte två spelare som går ner och hämtar boll för sen finns det ingen inne i boxen eller någon som springer i djupled. Jag vill se Zlatan i en mer släpande roll som targetplayer och antingen Elmander eller Berg som spets.

Lättlästa Sverige kommer att få problem på lördag och problemen kommer att vara ännu större om inte Sverige vinner matchen. Det är mer eller mindre kört om Sverige inte vinner båda möten mot Danmark men låt oss börja med att se hur vi klarar oss hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar