måndag 8 juni 2009

Ny match, nytt lag?

Jag är fortfarande bitter efter lördagens match men nu gäller det att blicka framåt för redan på onsdag är det ny match. Denna gång är det Malta som kommer på besök i Göteborg. Lagerbäck har deklarerat att kapensbindeln kommer att bäras av ingen mindre än Zlatan Ibrahimovic. Därmed förutsätter jag att Zlatan startar på onsdag. Det finns andra osäkra kort inför matchen dock. Anders Svensson är inte fullt frisk ännu och jag kan inte låta bli att undra varför tusan han då blev uttagen. Andra som dras med skador är Johan Elmander (axeln) och Micke Nilsson (ljumskarna). Den senare kan nog gott stanna på bänken. Tobias Hysén är sen tidigare inkallad som ersättare för Henke Larsson som har lämnat truppen efter familjetragedin.

Hur kommer då Lagerbäck att formera laget? På ett sätt kan det vara bra att ge spelarna från matchen mot Danmark nytt förtroende för deras självförtroende har nog fått sig en törn och en lättare match mot Malta kan få många på fötter. Samtidigt är det ett gyllende tillfälle att ge de mer oprövade namnen chansen. Viktor Elm gjorde ett piggt inhopp senast och jag ser gärna honom spela istället för Källström. Jag har gett upp hoppet om Kim. Han kanske klarar att spela i Lyon där han inte är en stor stjärna och inte har samma press på sig, men i landslaget forsätter han att vara en besvikelse. Uppställningen senast var offensivt på papperet och den här gången möter man en mindre rutinerad backlinje än mot Danmark så det kan ge ett gott resultat mot Malta.

Om Elmander missar matchen är det inte omöjligt att Marcus Berg får chansen från start och jag välkomnar det. Det ska bli intressant att se hur Zlatan spelar med en spelare som kan springa i djupled och går på mål. Känner jag Lagerbäck rätt lär den enda förändringen mot senast vara att Behrang Safari tar vänsterbacksplatsen och att Elmander går in som anfallare, hög på sprutor och tabletter.

Vinner Sverige går de upp på samma poäng som Portugal men med ett sämre målskillnad. Fast vi har faktiskt gjort hela två mål på fem matcher. Sen är det "bara" att vinna alla återstående matcher och att alla andra resultat går vår väg och vips är det play-off. Vägen till Sydafrika är lång men det är inte dags att ge upp än.

(Bild hämtad från dailymail.co.uk)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar