lördag 13 juni 2009

När jag vaknade imorse insåg jag att det är den första lördagen på väldigt länge som det inte går en fotbollsmatch på tv. Men redan imorgon är det igång igen. Confed Cup börjar under söndag och på måndag drar U21-EM igång. Det ska bli kul att se Confed Cup där det ofta är bra spel eftersom lagen inte har samma press på sig som under ett VM. Det ska dock bli ännu roligare att följa svenska landslaget under EM. Man kommer inte förbi det faktum att mästerskap blir intressantare när Sverige deltar. Dessutom är det ett sällsynt tillfälle för gemene man att se våra unga stjärnor in action. För ett svenskt deltagande i Confed Cup krävs det att Sverige vinner EM eller VM eller är världland för VM. Låter det troligt? Inte särskilt, men U21-EM kan ge en fingervisning om chanserna till framtida svenska framgångar.

En del spelar hamnar i perferin som en god vän har påpekat för mig och som jag håller med om. Vi tittade på potentiella landslagspelare ute i Europa och kom fram till att det främst är Danmark och Holland som ersbjuder alternativ till våra etablerade landslagspelare. Min gode vän fick ihop ett helt lag i Danmark plus en bänk:
Wiland
Björck Antonsson P. Larsson Wendt
Runström A. Johansson Holmén Lai
A. Farnerud Jones Kusi-Asare
Bänk: Tobias Grahn, Jon Jönsson, Max von Schlebrügge och Andreas Dahl.

Imponerande måste jag säga även om jag inte anser att alla ovanstående spelare håller landslagsklass. Det är en imponerande backlinje och en försvarlinje som jag är beredd att satsa pengar på skulle klara sig bättre än den backlinje som spelade senast mot Malta. Vi hittar också en del förlorade talanger bland namnen och det är synd. Lägg till Mikael Lustig från norska ligan och du har en riktigt bra backlinge.

I Holland hittar vi fler offensiva spelare och tillsammans med danskarna får vi ihop en riktig bra trupp. Jag och min vän lyckades inte få ihop en hel backlinje utan kom bara på Andreas Granqvist och Fredrik Stenman. Två ytters kompetenta spelare som jag gärna ser i landslaget och gärna ser att de får speltid. Framåt har vi namn som Toivonen, Viktor Elm, Rasmus Lindgren, Marcus Berg, Kennedy och Patrik Ingelsten. Även här håller jag inte med om att alla spelare håller landslagsklass men å andra sidan har håller tydligen sidleds-Danne måttet. Vi har allt för många gånger sett spelare som har försvunnit som borde fått fler chanser i landslaget. Fredrik Risp och Mikale Antonsson är klara exempel på spelare som togs ut i träningsmatcher och inte fick chansen. När och om de fick spela kom de aldrig med i landslaget igen trots fina insatser. Det är alldeles för svårt att slå sig in i det svenska landslaget och Lagerbäck ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet när han säger att det inte finns nya, duktiga spelare. Nej Lasse, det är du som är feg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar